Czy regularne jedzenie 5-6 posiłków przyspiesza nasz metabolizm?

W większości diet i rad w kolorowych czasopismach czytamy, że nasz metabolizm (czyli sposób przetwarzania przez nasz organizm żywności oraz składników odżywczych na energię) przyspiesza gdy jemy często i mało. Utwierdzasz się jeszcze bardziej w tym przekonaniu gdy patrzysz na sportowców czy trenerów, którzy z obawy przed pominięciem posiłku przygotowują sobie codziennie zestaw pudełek.

Otóż metabolizm nie wiele ma wspólnego z częstotliwością jedzenia. Wszystkie badania pokazują , że jedzenie 5-6, a nawet 7 posiłków dziennie nie wpływa na efekt termogenezy w naszym organizmie. Nie potwierdza się również teoria, że 3 posiłki dziennie, są gorsze od 6.

Badanie,  które robione było na dwóch grupach ludzi( losowo dobranych) z nadwagą, gdzie obie grupy spożywały tą samą ilość kcal ale jedna grupa spożywała 3 posiłki, a druga 5 wykazało, że tak samo jedna jak i druga grupa straciła podobną ilość kilogramów i nie zanotowano różnic w ich metaboliźmie.

Czemu jednak mimo obecnych badań zaleca się nam jeść częściej?

Kiedy spożywamy większą ilość posiłków pomaga to nam utrzymać poziom glukozy we krwi na stałym poziomie, kontrolując insulinę i poziom lipidów.

U tak zwanych „podjadaczy” te dwie małe przekąski miedzy posiłkami mogą mieć istotny wpływ na ich wyniki w utracie kilogramów, bo zapobiegną chęci na przekąsanie.

Osobiście zalecam aby przekąski były wysoko-białkowe, gdyż pomaga to w utrzymaniu odpowiedniej ilości białka w diecie oraz jak pokazują badania pomaga w utrzymaniu beztłuszczowej masy mięśniowej jeśli stosujemy dietę o niskiej zawartości kalorycznej.

Częstotliwość posiłków zależy od naszego stylu życia, przyzwyczajeń, od wykonywanej pracy, tak naprawdę są to czynniki, które powinny nam trenerom i dietetykom dawać wskazówki jak ustawiać plan treningowy i ilość posiłków. Jednocześnie musimy pamiętać o tym, że tak jak ilość posiłków nie ma wpływu na metabolizm, tak ma ona wpływ na nasz skład ciała. Odpowiedni stosunek białka, węglowodanów i tłuszczy oraz błonnika  dla osoby trenującej , która chce zbudować masę mięśniową i stracić tłuszcz jest podstawą do osiągnięcia celu.